Predlog te programske skupine poleg zaznave in sanacije kratkoročnih problemov naslavlja predvsem dolgoročne probleme in izzive ki so pred nami. Pri tem izhajamo iz premise, da družba prihodnosti že danes ustvarja zametke popolnoma novih delovnih mest in zahtev, popolnoma novih poklicev, ki so danes v takšni ali drugačni obliki še deficitarni, jutrišnji dan pa bo namenjen predvsem njim. Zato bomo sistematsko pristopili k raziskavam in analizi primerov dobrih praks v svetu in ob tem razvijali potrebne učne vsebine, spodbudna učna okolja in primerne formalne in neformalne oblike izobraževanja na podlagi resnih in temeljnih raziskav.
Vodilni partner programa
Univerza v Mariboru, Fakulteta za naravoslovje in matematiko
Vodja programa
prof. ddr. Boris Aberšek
Partnerji programa
- Univerza na Primorskem, Fakulteta za management (izr. prof. dr. Elizabeta Zirnstein)
- Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
- Univerza v Mariboru, Fakulteta za naravoslovje in matematiko
- Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta
- Univerza v Mariboru, Fakulteta za turizem
- Univerza v Mariboru, Fakulteta za organizacijske vede
- Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta
Šifra programa
P5-0433
Trajanje programa
1. 1. 2022 – 31. 12. 2027
Vsebina programa
Današnja družba se sooča z vrsto problemov, tako na gospodarske, družbenem in kulturnem področju. Vsi ti problemi pa imajo skupno iztočnico, to je izobraževanje. Iz analize obstoječega stanja se jasno kaže, da so rešitve na področju izobraževanja, predvsem v Sloveniji nesistemske. Te rešitve le redko temelje na dejanskih potrebah družbe in sistematičnih raziskavah. Zaznamo lahko kratkoročne in dolgoročne anomalije na trgu dela: o kratkoročne anomalije so predvsem povezane z neusposobljenim ali nezadostno usposobljenim kadrom za nove izzive, o dolgoročne, sistemske anomalije, ki so predvsem odražajo v pomankanju določenega kadra (deficitarni poklici) na različnih področjih, kot so zdravstvo, zdravstvena nega, turizem, šolstvo. Tudi te anomalije izhajajo predvsem iz pomankanja relevantnih in zanesljivih raziskav, nepopolnih analiz in napačnih interpretacij. Kot družba smo se sicer pričeli zavedati te problematike, a rešitve, ki jih izvajamo so nesistemske in nesistematske in ne temeljijo na resnih raziskavah in njihovih izsledkih. Predlog te programske skupine poleg zaznave in sanacije kratkoročnih problemov naslavlja predvsem dolgoročne probleme in izzive ki so pred nami. Pri tem izhajamo iz premise, da družba prihodnosti že danes ustvarja zametke popolnoma novih delovnih mest in zahtev, popolnoma novih poklicev, ki so danes v takšni ali drugačni obliki še deficitarni, jutrišnji dan pa bo namenjen predvsem njim. Zato bomo sistematsko pristopili k raziskavam in analizi primerov dobrih praks v svetu in ob tem razvijali potrebne učne vsebine, spodbudna učna okolja in primerne formalne in neformalne oblike izobraževanja na podlagi resnih in temeljnih raziskav. Če želimo, da poklice, ki so danes pretežno deficitarni, mnogokrat so to poklici ki so zahtevni in zahtevajo intenziven študij in kompleksna znanja narediti bolj atraktivne, morajo raziskave kariernih možnosti biti ozko povezana s potrebami trga dela in njihovimi zahtevami. Če želimo stopiti v korak z razvitimi družbami, mora naš razvoj biti skrbno načrtovan in pravočasno izveden (in to čim prej!). Čeprav je večino sveta in Slovenija z njim, nekako še vedno na razpotju, v prostor-času med tretjo in četrto industrijsko revolucijo, pa moramo kadre prihodnosti raziskovati, analizirati in spoznati že danes, jih sistematično razvijati, poudarjati njihovo dolgoročno atraktivnost ter zanje ustvarjati dovolj spodbudna učna in delovna okolja in s tem razvijati posameznikovo poklicno in življenjsko mobilnost. Rezultati izhajajoči iz temeljnih raziskav predlagane programske skupine ne bodo zanimivi zgolj s teoretskega vidika, ampak bodo imeli tudi aplikativno vrednost. Prav tako pa bomo spodbujali kakovost in sodelovanje med institucijami in organizacijami, ki ponujajo učne priložnosti, podjetji, družbenimi partnerji in drugimi relevantnimi entitetami iz celotne Evrope.
Ključne besede
Življenjska in poklicna mobilnost, Izobraževanje in usposabljanje, Družba prihodnosti, Digitalno prestrukturiranje, Deficitarni poklici
Bibliografske reference
Povezave
- DIGITALNO PRESTRUKTURIRANJE DEFICITARNIH POKLICEV ZA DRUŽBO 5.0 (INDUSTRIJO 4.0)
- DIGITAL RESTRUCTURING OF DEFICIT OCCUPATIONS FOR SOCIETY 5.0 (INDUSTRY 4.0)
- Univerza na Primorskem: P5-0433 DIGITALNO PRESTRUKTURIRANJE DEFICITARNIH POKLICEV ZA DRUŽBO 5.0 (INDUSTRIJO 4.0)
- UP PEF: Digitalno prestrukturiranje deficirarnih poklicev za družbo 5.0 (industrijo 4.0)
Financiranje
Projekt financira Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije (ARIS).